Torbiel Bakera

Torbiel Bakera, zwana również torbielą podkolanową powstaje, gdy kolano wytwarza zbyt dużo mazi stawowej, powodując gromadzenie się płynu w obszarze z tyłu kolana (kaletki podkolanowej).  Może być to spowodowane zapaleniem stawu kolanowego czy uszkodzeniem chrząstki stawowej.

W efekcie tworzy się wybrzuszenie oraz uczucie ucisku pod kolanem. Ból może się nasilać przy pełnym zgięciu, wyproście kolana lub podczas wzmożonej aktywności.

W niektórych przypadkach torbiel Bakera może przebiegać bezobjawowo. Jednak jeśli występują, mogą obejmować:

• Obrzęk za kolanem, czasem również w podudziu,
  • Ból kolana,
  • Sztywność i niemożność pełnego zgięcia kolana,
  • Nasilanie się objawów po aktywności fizycznej lub po długim staniu.

Jeśli wystąpi ból i obrzęk za kolanem, skontaktuj się z lekarzem. Chociaż jest to mało prawdopodobne, wybrzuszenie pod kolanem może być oznaką poważniejszego stanu niż torbiel wypełniona płynem.

Torbiel Bakera pęka dość rzadko, jednak wyciek treści do okolicy łydki powoduje:

• Ostry ból w kolanie,
  • Obrzęk łydki,
  • Czasami może występować zaczerwienienie w okolicach łydki.

Te oznaki i objawy bardzo przypominają objawy zakrzepicy żylnej. Jeśli masz obrzęk i zaczerwienienie łydki, potrzebujesz szybkiej oceny lekarskiej, aby wykluczyć poważniejszą przyczynę twoich objawów.

Ponieważ niektóre objawy torbieli Bakera naśladują objawy poważniejszych schorzeń (takich jak zakrzepica, tętniak lub zmiana guz), lekarz powinien zalecić wykonanie dodatkowych badań obrazowych: USG, RTG, Rezonans magnetyczny (MRI).

Czasami torbiel Bakera znika sama. Jeśli jednak jest zbyt duża i powoduje ból, lekarz może zalecić następujące leczenie:

• Farmakoterapia: Lekarz może wstrzyknąć do kolana leki kortykosteroidowe (kortyzon), w celu zmniejszenia stanu zapalnego. Ból może zostać złagodzony, ale nie zawsze zapobiega nawrotowi torbieli.
  • Drenaż płynów: Lekarz wykonuje aspirację płynu ze stawu kolanowego lub bezpośrednio z torbieli za pomocą igły. Nazywa się to punkcją i często jest prowadzona pod kontrolą USG.
  • Fizykoterapia: Chłodzenie, okład uciskowy i kule łokciowe, mogą pomóc zmniejszyć ból i obrzęk. Delikatny zakres ruchu i ćwiczenia wzmacniające mięśnie wokół kolana są w stanie również  zmniejszyć objawy i wzmocnić kondycję mięśni stabilizujących staw.

Jeśli jest to możliwe należy leczyć przyczynę problemu. W przypadku gdy przyczyną nadmiernego gromadzenia się płynu jest uszkodzona łąkotka, może być konieczne jej leczenie sposobem operacyjnym. Torbiele podkolanowe związane z chorobą zwyrodnieniową stawów zwykle poprawiają się wraz z leczeniem przeciwzapalnym stawów. Interwencja chirurgiczna jest rzadko potrzebna.