Zapalenie kaletki stawu

Zapalenie kaletki stawu to bolesny stan dotyczący małych, wypełnionych płynem przestrzeni, zwanych kaletkami, które amortyzują od zewnętrznej strony kości, ścięgna oraz mięśnie w pobliżu stawów.

Najczęstsze miejsca zapalenia kaletki to ramię, łokieć i biodro, ale może również występować przy kolanie, pięcie i podstawie dużego palca. Zapalenie kaletki często pojawia się w pobliżu stawów, które wykonują często powtarzalny ruch.

Przyczyną są powtarzające się ruchy lub pozycje, które wywierają nacisk na kaletki wokół stawu (np. podczas długiego opierania się na łokciach lub klęczenia na kolanach). Inne przyczyny obejmują uszkodzenie lub uraz dotkniętego obszaru, zapalne zapalenie stawów, takie jak reumatoidalne zapalenie stawów, dna moczanowa czy infekcja.

• Uczucie sztywności oraz ból w stawie,
  • Żywa tkliwość palpacyjna,
  • Spuchnięcie oraz zaczerwienienie.

Do lekarza należy udać się, gdy wystąpi ograniczenie ruchomości stawu oraz, gdy pojawi się nadmierny obrzęk, zaczerwienienie, zasinienie lub wysypka w obszarze objętym zapaleniem. Ostry ból podczas ćwiczeń i wysiłku oraz podwyższona temperatura ciała również powinny zaniepokoić.

Chociaż nie we wszystkich przypadkach można zapobiec zapaleniu kaletki, można zmniejszyć ryzyko i nasilenie zaostrzeń, zmieniając sposób wykonywania niektórych zadań. Podczas pozycji klęczącej warto korzystać z nakolanników lub innego rodzaju wyściółki, aby zmniejszyć nacisk na kolana.

Leczenie zazwyczaj polega na odpoczynku dotkniętego problemem stawu i ochronie go przed dalszym urazem. W większości przypadków ból zapalenia kaletki ustępuje w ciągu kilku tygodni przy odpowiednim leczeniu, jednak powszechne są powroty zapalenia.

W większości przypadków poprzez odpoczynek można doprowadzić do samowyleczenia. Dyskomfort może złagodzić leczenie zewnętrzne w postaci chłodnych okładów i poprzez stosowanie leków przeciwbólowych.

Jeśli leczenie zachowawcze nie powoduje poprawy, jest możliwe:

• Otrzymanie antybiotyków: jeśli zapalenie kaletki spowodowane jest infekcją,
  • Fizjoterapia lub ćwiczenia: wzmacniają mięśnie w dotkniętym obszarze oraz łagodzą ból i zapobiegają nawrotom zapalenia,
  • Wstrzyknięcie sterydów: lekarz może zalecić wstrzyknięcie sterydu do kaletki, który złagodzi stan zapalny w ramieniu lub biodrze. Tego rodzaju leczenie zazwyczaj działa bardzo szybko. W wielu przypadkach wystarczy jeden zastrzyk na całe leczenie,
  • Czasowe stosowanie odciążania: użycie laski lub innego urządzenia odciążającego pomoże zmniejszyć nacisk,
  • Operacja: usunięcie chorej kaletki operacyjnie jest konieczne w bardzo rzadkich przypadkach.