Choroba De Quervaina – zapalenie pochewki ścięgna kciuka

Zapalenie pochewki ścięgna kciuka jest to bolesny stan wpływający na ograniczenie ruchomości kciuka i nadgarstka. To zapalenie pierwszego przedziału prostowników, który zawiera ścięgna mięśnia odwodziciela długiego i prostownika krótkiego kciuka.

Chociaż dokładna przyczyna zapalenia pochewki ścięgna de Quervaina nie jest znana, każda czynność polegająca na powtarzalnym ruchu ręki lub nadgarstka (taka jak praca w ogrodzie, gra w golfa, sporty rakietowe lub podnoszenie dziecka) może pogorszyć sytuację.

• Ból w pobliżu podstawy kciuka,
  • Obrzęk w pobliżu podstawy kciuka,
  • Trudności w poruszaniu kciukiem i nadgarstkiem podczas wykonywania czynności polegających na chwytaniu lub ściskaniu,
  • Przy długo trwającym, nieleczonym zapaleniu ból może rozprzestrzenić się dalej na kciuk, czasem również powodując ból przedramienia.

Z lekarzem należy się skonsultować, jeśli leczenie w domu poprzez odciążenie bolesnego kciuka oraz robienie zimnych okładów nie przynosi poprawy. Wcześniej można jeszcze zastosować niesteroidowe leki przeciwzapalne, dostępne bez recepty, tj. ibuprofen lub naproksen.

Diagnoza odbywa się poprzez wykonanie testu Filkensteina, który polega na zginania i zamykania kciuku w dłoni. Następnie należy odgiąć rękę w kierunku małego palca. Jeśli czynność ta powoduje ból w okolicy kciuka i nadgarstka, prawdopodobnie jest to zapalenie pochewki ścięgna de Quervaina.

Leczenie zapalenia pochewki ścięgna de Quervaina ma na celu zmniejszenie stanu zapalnego, ponowne przywrócenie pełnego zakresu ruchomości kciuka i zapobieganie nawrotom. Jeśli rozpoczniesz leczenie wcześnie, objawy powinny ustąpić w ciągu czterech do sześciu tygodni. Jeśli zapalenie pochewki ścięgna de Quervaina rozpocznie się w czasie ciąży, objawy prawdopodobnie zakończą się pod koniec ciąży lub karmienia piersią.

Lekarz może również zalecić wstrzyknięcie leków kortykosteroidowych do pochewki ścięgnistej w celu zmniejszenia obrzęku. Jeśli leczenie rozpocznie się w ciągu pierwszych sześciu miesięcy od pojawienia się objawów, znacząca poprawa może nastąpić już po pierwszym wstrzyknięciu.

Wstępne leczenie zapalenia pochewki ścięgna de Quervaina może obejmować:

• Unieruchomienie kciuka i nadgarstka z użyciem ortezy nadgarstka z ujęciem kciuka,
  • Unikanie powtarzalnych ruchów kciuka tak bardzo, jak to możliwe,
  • Wizytę u fizjoterapeuty lub terapeuty zajęciowego: nauczy on ćwiczeń na nadgarstek i rękę w celu wzmocnienia mięśni, zmniejszy ból oraz ograniczy podrażnienia ścięgien.

W ostatecznym przypadku pozostaje operacja. Obejmuje ona procedurę, w której lekarz wykonuje rewizję pochewki ścięgnistej, pierwszego przedziału prostowników, który zawiera ścięgna mięśnia odwodziciela długiego i prostownika krótkiego kciuka, a następnie rozcina pochewkę, aby zwolnić nacisk doprowadzając do swobodnej ruchomości ścięgien.