Łokieć golfisty - zapalenie nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej

Łokieć golfisty jest chorobą zwyrodnieniową: zapaleniem przyczepu ścięgien mięśni zginających nadgarstek do nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej.

Bezpośrednią przyczyną powstania zapalenia jest powtarzalne wykonywanie ruchów oporowych nadgarstka np. takich, jak podczas gry w golfa. Powodowany jest najczęściej przez sporty wymagające ciągłego zginania nadgarstka oraz pronacji przedramienia (uderzanie piłki, rzut oszczepem, ściskanie dłoni, dźwiganie ciężarów itp.). Zapalenie znacznie rzadziej występuje pourazowo.

• Ból przyśrodkowej części stawu łokciowego, czasem promieniująca do przedramienia,
  • Obrzęk,
  • Nadmiernie ciepła skóra w/w miejscu (jeśli występuje stan zapalny),
  • Uczucie sztywności, drętwienia i mrowienia palców,
  • Przy zaawansowanym stadium choroby mogą występować zmiany zwyrodnieniowe oraz stały przykurcz.

W pierwszej kolejności należy natychmiast wyeliminować przyczynę powstania bólu oraz stanu zapalnego. Leczenie zewnętrzne łokcia golfisty polega na przykładaniu zimnych okładów w obszar objęty zapaleniem, stosowanie maści oraz przyjmowanie leków zapalnych (dostępnych również bez recepty).

W przypadku bardzo silnego bólu lub braku poprawy pomimo leczenia zachowawczego (przez ok. 6 miesięcy), należy rozważyć leczenie operacyjne. Operacja daje widoczną poprawę w 80% przypadkach.

• Unieruchomienie ręki przez około 1-2 tyg. (w temblaku),
  • Unikanie zginania nadgarstka natychmiast po operacji,
  • Po 2 tygodniach wykonywanie ćwiczeń z zakresu nieruchomości stawu łokciowego,
  • Powrót do sportu po 3-6 miesiącach.