Ostrogi piętowe – zapalenie przyczepu piętowego rozcięgna podeszwowego stopy

Ostrogi piętowe są jedną z najczęstszych przyczyn bólu pięty. Jest to stan zapalny rozcięgna (szerokiego pasma tkanki miękkiej biegnącej od podeszwowej części stopy i łączącej kość piętową z palcami u stóp tzw. rozcięgno podeszwowe).

Rozcięgno podeszwowe ma kształt cięciwy, która wspiera łuk podłużny stopy i pochłania wstrząsy podczas chodzenia. Jeśli jego napięcie i naprężenie stanie się zbyt duże w powięzi mogą pojawić się drobne uszkodzenia. Powtarzające się rozciąganie powoduje podrażnienie lub zapalenie rozcięgna.

Zapalenie występuje zwykle u biegaczy, osób z nadwagą lub noszących niewygodne buty.

• Przeszywający ból w dolnej części stopy, w pobliżu pięty,
  • Najgorszy ból zwykle przy pierwszych krokach po przebudzeniu,
  • Silny ból po wysiłku fizycznym,
  • Ból wywołany przez długie okresy stania lub chodzenia.

Chociaż zapalenie powięzi podeszwy może rozwinąć się bez oczywistej przyczyny, niektóre czynniki mogą zwiększać ryzyko rozwoju tego stanu.

Należą do nich:

• Wiek: najczęściej występuje w wieku od 40 do 60 lat,
  • Niektóre rodzaje ćwiczeń: bieganie na długich dystansach, taniec baletowy, taniec aerobowy,
  • Mechanika stóp: płaskie stopy, wysoki łuk podłużny stopy lub nietypowy chód mogą wpływać na rozkład ciężaru podczas stania i mogą powodować dodatkowe obciążenie rozcięgna podeszwowego,
  • Otyłość,
  • Zawody, które wymagają długotrwałego stania (pracownicy fabryczni, nauczyciele).

Ignorowanie zapalenia powięzi podeszwy może powodować przewlekły ból pięty, który utrudnia regularne czynności. Zmiana sposobu chodzenia (jako sposób na złagodzenie bólu rozcięgna podeszwowego) może prowadzić do problemów ze stopą, kolanem, biodrem lub plecami.