Palec trzaskający (strzelający)

Palec trzaskający to stan, w którym jeden z palców zablokuje się w zgiętej pozycji. Palec może się zgiąć lub wyprostować z trzaskiem – jak pociągnięcie i zwolnienie spustu. Jest również znany jako zakleszczające zapalenie pochewki ścięgna. Występuje, gdy stan zapalny zwęża przestrzeń w pochewce otaczającej ścięgno zginacza dotkniętego palca. Jeśli mamy do czynienia z masywnym zapaleniem, palec może zostać zablokowany w zgiętej pozycji.

Najbardziej narażeni na występowanie tego problemu są pracownicy manualni, którzy wykonują powtarzalne czynności chwytania. Stan ten występuje również częściej u kobiet i osób z cukrzycą Leczenie palca spustowego różni się w zależności od nasilenia.

Objawy palca spustowego mogą zmieniać się od łagodnego do ciężkiego i obejmują:

• Sztywność palców (szczególnie rano),
  • Trzask lub kliknięcie podczas poruszania palcem,
  • Palec zablokowany jest w pozycji zgiętej, której nie można wyprostować,
  • Nasilenie objawów szczególnie rano, podczas silnego chwytania lub prostowania palca,
  • Utworzenie się guzka przy podstawie palca, na zewnętrznej części.

Z natychmiastowej pomocy medycznej należy skorzystać, gdy palec jest gorący i znajduje się w stanie zapalnym, ponieważ te objawy mogą wskazywać na infekcję. Również powinniśmy zgłosić się do lekarza, gdy odczuwamy sztywność, ograniczenie swobodnej ruchomości, drętwienie, ból w stawie palca lub gdy nie możemy wyprostować lub zgiąć palca.

Długotrwałe podrażnienie pochewki ścięgna może powodować powstawanie blizn, pogrubienie i powstawanie guzków w ścięgnie, które jeszcze bardziej utrudniają ruch ścięgna.

Leczenie palca trzaskającego różni się w zależności od jego nasilenia i czasu trwania. W wielu przypadkach pomaga leczenie zachowawcze, które obejmuje:

• Unikanie czynności powtarzalnego chwytania lub długotrwałego używania wibrujących urządzeń ręcznych
  • Lekarz może zlecić noszenie szyny w nocy, aby utrzymać dotknięty palec w pozycji wyprostowanej. Szyna może spowodować odpoczynek dla ścięgna objętego problemem.
  • Ćwiczenia rozciągające. Lekarz może również zalecić delikatne ćwiczenia, które pomogą utrzymać mobilność palca.
  • Procedury chirurgiczne i inne.

Jeśli objawy są poważne oraz gdy leczenie zachowawcze nie pomogło, lekarz może zasugerować zastrzyk steroidowy. Wstrzyknięcie leku steroidowego w pobliżu lub do pochewki ścięgna może zmniejszyć stan zapalny i umożliwić swobodne przesuwanie się ścięgna. Jest to najczęstsze leczenie i zwykle jest skuteczne przez rok lub dłużej u większości leczonych osób. Dla osób z cukrzycą zastrzyki steroidowe są zwykle mniej skuteczne.

Ostatecznie lekarz może zalecić leczenie operacyjne wykonywane z mini cięcia skórnego. Polega ono na przecięciu więzadła powodującego zakleszczenie ścięgna. Leczenie operacyjne oceniane jest jako bardzo skuteczne.