Uszkodzenie chrząstki stawowej kolana

Chrząstka to tkanką łączna pełniąca niezwykle ważna rolę w ustroju człowieka. Istnieją jej trzy główne rodzaje, pełniące odmienne funkcje: szklista, włóknista oraz sprężysta. Chrząstka włóknista tworzy się w stawach kolanowych, pełniąc funkcje amortyzujące i stabilizujące. Chrząstka sprężysta, zawiera w sobie dużą ilość włókien elastycznych (znajduje się w nosie, tworzy małżowinę uszną bądź tchawicę).

Chrząstka szklista tworzy bardzo gładki, twardy materiał, który wyściela końce stawowe kości. Jej celem jest ochrona końców kości i umożliwienie płynnego ruchu między jej powierzchniami. Ponadto chrząstka stawowa jest strukturą nieunaczynioną (nie ma bezpośredniego dopływu krwi), odżywiana płynem stawowym a to oznacza, że po zranieniu leczy się bardzo wolno.

Uszkodzenie chrząstki stawowej może być izolowane lub występować w połączeniu z innymi uszkodzeniami kolana. Urazy więzadła krzyżowego przedniego (ACL) są zwykle związane z uszkodzeniem powierzchni stawowych kości udowej lub piszczelowej. Wynika to z faktu, że jedną z funkcji ACL jest zapobieganie rotacji kolana. W przypadku rozerwania ACL podczas ruchu skrętnego dochodzi do uszkodzenia powierzchni stawowych kości udowej i piszczeli. Inne urazy, które mogą prowadzić do uszkodzenia chrząstki stawowej, to obrażenia wynikające z silnego bezpośredniego uderzenia w staw kolanowy. Są one zwykle związane z uszkodzeniami innych struktur w obrębie stawu, takich jak ACL i uszkodzeniem więzadła krzyżowego tylnego (PCL), a także uszkodzenie łąkotki i zwichnięcie rzepki .

Uszkodzenie chrząstki szklistej powoduje przerwanie ciągłości powierzchni pokrywającej końce stawowe. Podczas urazu kolana dochodzi do obrażeń wielu struktur stawowych w tym również chrząstki.

Wyróżniamy cztery stopnie uszkodzeń chrząstki stawowej wg skali Quterbridge’a :

1. Chrząstka ma prawidłową powierzchnię, ale jest miękka,
  2. Chrząstka traci swoją gładkość i wygląda jak „zamsz”,
  3. Pęknięcia sięgające głębokiej warstwy, jednak nie dochodzącej do kości,
  4. Istnieją obszary kości niepokryte chrząstką.

W stopniu 1 i 2 dobre efekty daje zazwyczaj leczenie zachowawcze, natomiast przy stopniu 3 czy 4 wskazane jest zaopatrzenie chirurgiczne.

• Ból i obrzęk stawu kolanowego,
  • Dźwięk charakterystycznego tarcia podczas ruszania kolanem,
  • Zablokowanie kolana z powodu braku wolnych ciał chrzęstnych znajdujących się w stawie.

Uraz chrząstki stawowej prowadzi do stanu zapalnego i bólu w stawie kolanowym, a w długim okresie wiadomo, że przyspiesza początek choroby zwyrodnieniowej stawów. W cięższych przypadkach uszkodzenie chrząstki stawowej, może prowadzić do złamań kości leżącej bezpośrednio pod nią, zwanej warstwą podchrzęstną (znaną jako złamanie kostno-chrzęstne lub zapalenie kości i szpiku). Jest to szczególnie powszechne u nastolatków, u których fragment kości został przemieszczony.

Najważniejszym działaniem bezpośrednio po urazie z uszkodzeniem chrząstki jest odciążanie stawu. Lekarz może przepisać “niesteroidowe leki przeciwzapalne” np. Ibuprofen, w celu złagodzenia bólu i obrzęku. Specjalista od urazów sportowych może poprawnie zdiagnozować zakres obrażeń, które mogą wymagać artroskopii. Artroskopia jest zabieg operacyjnym pozwalającym najlepiej ocenić rozległość uszkodzenia chrząstki stawowej.

Jeśli obrażenia chrząstki  nie są poważne, zachowawcze postępowanie może obejmować odpoczynek przez kilka tygodni, a następnie delikatną rehabilitację. W poważniejszych przypadkach, w szczególności u osoby, która doznała uszkodzenia powierzchni stawowej, złamania chrzęstno-kostnego, konieczny może być zabieg stabilizacji oderwanego fragmentu chrząstki.

Kolejne zabiegi dotyczą próby stymulowania regeneracji samej chrząstki stawowej poprzez dostarczenie komórek macierzystych szpiku, do dotkniętego uszkodzeniem  obszaru przez nawiercenie warstwy podchrzęstnej kości. W celu działania chondroprotekcyjnego ortopedzi stosują iniekcje dostawowe kwasu hialuronowego co pomaga przedłużyć żywotność własnych stawów zarówno u młodych sportowców jak i osób starszych, którzy chcą uniknąć wczesnej endoprotezoplastyki stawowej.

Biologiczna terapia iniekcjami osocza bogatopłytkowego, także pomaga w działaniu przeciwzapalnym dla płynu stawowego, pośrednio wpływając pozytywnie na jego funkcję odżywczą dla chrząstki stawowej.

W naszej Atlanta Clinic stosuje się leczenie regeneracyjne z użyciem komórek macierzystych uzyskiwanych z komórek tłuszczowych, które dają największe szanse na odbudowę uszkodzonych powierzchni chrząstki stawowej.