Zapalenie ścięgna Achillesa

Ścięgno Achillesa (ścięgno piętowe) jest najsilniejszym ścięgnem u człowieka, a podstawowa jego czynność to zginanie podeszwowe stopy. Powstaje z połączenia ścięgna płaszczkowatego i brzuchatego łydki.

Zapalenie ścięgna jest wynikiem jego zbytniego przeciążenia. To także jedno z najczęstszych urazów, które dotyka sportowców (występuje u biegaczy, którzy nagle zwiększyli intensywność lub czas trwania swoich biegów) oraz osoby w średnim wieku, które uprawiają sporty takie jak tenis czy koszykówka.

Większość przypadków zapalenia ścięgna Achillesa można leczyć zachowawczo pod nadzorem lekarza. Poważniejsze przypadki mogą prowadzić do zerwania ścięgna, a tym samym wymagać naprawy chirurgicznej.

• Początkowy łagodny ból w łydce lub powyżej pięty, występujący po biegu lub innej aktywności fizycznej,
  • Silniejszy ból występujący po długim biegu, wchodzeniu po schodach lub sprincie,
  • Tkliwość lub sztywność, szczególnie rano, zmniejszające się przy łagodnej aktywności.

Struktura ścięgna Achillesa słabnie z wiekiem, co może uczynić go bardziej podatnym na kontuzje (szczególnie u osób, które mogą uprawiać sport tylko w weekendy lub które nagle zwiększyły intensywność swoich programów biegowych).

Do czynników zwiększających ryzyko zapalenia ścięgna Achillesa należą:

• Płeć: występuje ono najczęściej u mężczyzn,
  • Wiek: wraz z wiekiem ryzyko zapalenia zwiększa się,
  • Problemy fizyczne, np. płaskostopie,
  • Otyłość,
  • Napięte mięśnie łydek,
  • Bieganie w nieodpowiednim, zużytym obuwiu,
  • Bieganie po pagórkowatym, nierównym terenie.

Zapalenie ścięgna Achillesa może osłabić ścięgno, czyniąc go bardziej podatnym na jego całkowite zerwanie, które zwykle wymaga naprawy chirurgicznej.

Zapobieganie może nie być możliwe, ale można podjąć różne kroki w celu zmniejszenia ryzyka:

• Stopniowo zwiększaj poziom swojej aktywności.
  • Unikaj czynności, które nadmiernie obciążają ścięgna, takich jak bieganie po wzgórzach. Jeśli uczestniczysz w forsownej czynności, najpierw rozgrzej się, ćwicząc w wolniejszym tempie. Jeśli zauważysz ból podczas określonego ćwiczenia, zatrzymaj się i odpocznij.
  • Wybierz dobre i wygodne obuwie. Buty, które nosisz podczas ćwiczeń, powinny zapewniać odpowiednią amortyzację pięty i powinny mieć stabilne podparcie łuku, aby pomóc zmniejszyć napięcie ścięgna Achillesa. Dostosuj wkładki do butów celem odtworzenia prawidłowego łuku podłużnego stopy.
  • Poświęć trochę czasu na rozciąganie mięśni łydek i ścięgna Achillesa rano, przed ćwiczeniami i po wysiłku, aby zachować elastyczność. Jest to szczególnie ważne, aby uniknąć nawrotów zapalenia ścięgna Achillesa.
  • Wzmocnij mięśnie łydek.

Podczas badania fizykalnego lekarz  możne wstępnie zdiagnozować problemy ze ścięgnem Achillesa. Testy manualne sprawdzają elastyczność ścięgna, jego zakres ruchu i odruchy stopy.

Lekarz może zlecić jeden lub więcej z następujących testów obrazowych w celu oceny twojego stanu:

• RTG: Chociaż promieniowanie rentgenowskie nie jest w stanie wizualizować tkanek miękkich, takich jak ścięgna, zdjęcia RTG mogą pomóc wykluczyć inne przyczyny, które mogą wywoływać podobne objawy.
  • USG: To urządzenie wykorzystuje fale dźwiękowe do wizualizacji tkanek miękkich, takich jak ścięgna. Ultradźwięki mogą również wytwarzać w czasie rzeczywistym obrazy ścięgna Achillesa w ruchu, a ultrasonografia kolorowo-dopplerowska może ocenić przepływ krwi wokół ścięgna.
  • MRI (Rezonans magnetyczny): Używając fal radiowych i bardzo silnego magnesu, urządzenia MRI mogą wytwarzać bardzo szczegółowe obrazy ścięgna Achillesa.
  • Leczenie zachowawcze,
  • Stosowanie dostępnych bez recepty leków przeciwbólowych, takich jak ibuprofen lub naproksen,
  • Jeśli ból jest zbyt silny, lekarz może przepisać mocniejsze leki w celu zmniejszenia stanu zapalnego i złagodzenia bólu,
  • Fizykoterapia – zabiegi fizjoterapii oraz ćwiczenia (rozciągające i wzmacniające ścięgna),
  • Stosowanie urządzeń ortotycznych, np. wkładek do butów, które nieznacznie podnoszą piętę zmniejszając obciążenie wywierane na ścięgno Achillesa,
  • Medycyna regeneracyjna (osocze bogatopłytkowe, komórki macierzyste),
  • Operacja w przypadku całkowitego zerwania ścięgna.