Łokieć tenisisty - zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej

Łokieć tenisisty zwany inaczej zapaleniem nadkłykcia bocznego kości ramiennej, to poprzeciążeniowy stan zapalny, który występuje zwykle w wyniku powtarzalnych ruchów nadgarstka i ramienia.

Pomimo swojej nazwy to schorzenie nie dotyczy tylko tenisistów. Narażone są wszystkie grupy zawodowe jak pracownicy fizyczni oraz osoby wykonujące pracę umysłową.

Łokieć tenisisty spowodowany jest najczęściej przeciążeniowym urazem ścięgien oraz mięśni przedramienia. Przyczyną są powtarzające się skurcze mięśni przedramienia, których używamy do wyprostowania i podniesienia ręki oraz nadgarstka. Powtarzalne ruchy oraz nacisk na tkankę mogą powodować szereg drobnych uszkodzeń w ścięgnach, które łączą mięśnie przedramienia z nadkłykciem bocznym kości ramiennej.

• Ból zlokalizowany po zewnętrznej stronie stawu łokciowego w miejscu, gdzie ścięgna mięśni przedramienia przyczepiają się do nadkłykcia bocznego kości ramiennej,
  • Możliwy ból rozprzestrzeniający się na przedramię i nadgarstek,
  • Trudności i ból podczas ucisku dłoni, ściskania przedmiotów, otwierania drzwi lub nawet podczas trzymania filiżanki.
  • Wiek: Łokieć tenisisty dotyka osób w każdym wieku. Najczęściej występuje u dorosłych w wieku od 30 do 50 roku życia,
  • Zawód: Osoby, które wykonują pracę polegającą na powtarzalnych ruchach nadgarstka i ręki najczęściej rozwijają łokieć tenisowy (np. hydraulicy, malarze, stolarze, rzeźnicy, kucharze),
  • Sport: W niektórych sportach (np. rakietowych), zwiększa się ryzyko łokcia tenisowego, szczególnie jeśli stosowana jest słaba technika uderzeń.

Na początkowym etapie występowania dolegliwości zaleca się stosowanie dostępnych bez recepty leków przeciwzapalnych, stosowanych miejscowo oraz robienie zimnych okładów. Jeżeli dolegliwości nie ustępują lub jeśli objawy są bardzo nasilone należy zgłosić się do lekarza, który następnie może zlecić operację.