Haluksy – paluchy koślawe

Nazwa schorzenia wynika z postępującej deformacji ustawienia palucha stopy. W efekcie przyciąganie dużego palca w kierunku pozostałych, powoduje deformację stawu śródstopno-paliczkowego palucha, tworząc guzkowate kostne uwypuklenie u podstawy palucha stopy. Skóra w tym miejscu może być zaczerwieniona i bolesna.

Deformacja może wynikać z noszenia zbyt ciasnych i wąskich butów, które jednocześnie są przyczyną bolesnych odcisków oraz stanu zapalnego skóry w tym miejscu. Dodatkowo noszenie wysokich obcasów powoduje przeciążenie przedniej części stopy, co skutkuje obniżenie łuku poprzecznego stopy z poszerzeniem przodostopia (płaskostopie poprzeczne). Mniejsze guzki (bunionetki) mogą rozwinąć się na wysokości stawu śródstopno-paliczkowego małego palca stopy.

• Guzowate uwypuklenie na zewnętrznej stronie podstawy dużego palca,
  • Obrzęk, zaczerwienienie lub ból wokół stawu śródstopno-paliczkowego dużego palca,
  • Odciski lub modzele – najczęściej rozwijają się w miejscu, gdzie pierwszy i drugi palec ocierają się o siebie,
  • Ból przodostopia,
  • Ograniczony ruch dużego palca.

Istnieje wiele teorii na temat rozwoju guzów, ale dokładna przyczyna nie jest znana.

Czynniki prawdopodobnie obejmują:

• Czynniki genetyczne,
  • Urazy stopy,
  • Deformacje obecne przy urodzeniu.
  • Zapalenie torebki stawowej,
  • Palec młotkowaty.

By zapobiec powstawaniu guzków należy odpowiednio dobierać obuwie. Powinno być wystarczająco szerokie (bez spiczastych zakończeń z przestrzenią między czubkiem najdłuższego palca a butem) oraz odpowiednio dopasowywać się do kształtu stopy bez konieczności jej „ściskania”.

Jeśli leczenie zachowawcze nie łagodzi objawów, może być konieczna operacja. Zabieg operacyjny nie jest zalecany ze względów estetycznych tylko w przypadku, gdy deformacja powoduje częsty ból lub przeszkadza w codziennych czynnościach. Istnieje wiele technik operacyjnych w zależności od stopnia zaawansowania problemu.

Zabiegi chirurgiczne guzów mogą być wykonywane jako pojedyncze zabiegi lub jednocześnie w połączeniu.

Mogą obejmować:

• Usunięcie pogrubiałych zapalnych tkanek miękkich,
  • Korekcja poprzez osteotomię,
  • Usztywnienie stawów.

Pełne wyleczenie może potrwać tygodnie lub nawet miesiące. W niektórych przypadkach pacjenci wracają do pełnej sprawności zaraz po zabiegu operacyjnym.