Botoks – Toksyna botulinowa

Toksyna botulinowa jest naturalną, silnie działającą substancją powodującą zahamowanie uwalniania acetylochiny, czyli neuroprzekaźnika odpowiedzialnego za przekaźnictwo impulsów między nerwami a mięśniami.

Jak wygląda zabieg?

Botoks jest wstrzykiwany przy użyciu jednorazowej strzykawki zaopatrzonej w bardzo cienką igłę. Małą ilość preparatu precyzyjnie wstrzykuje się w kilka miejsc na twarzy. Zabieg zazwyczaj trwa krótko – około 15-20 minut (w zależności od liczby leczonych miejsc).

Zabieg z użyciem toksyny botulinowej może być powtarzany co 6-8 miesięcy, nie częściej niż co 3 miesiące. Efekty zabiegu są widoczne od razu i długotrwałe, a jednocześnie jest to zabieg nieinwazyjny oraz prosty w wykonaniu.

• Zmarszczki mimiczne w górnej części twarzy, tj. poprzeczne na czole, „kurze łapki” czy „lwia zmarszczka”,
  • Zmarszczki dolnej części twarzy: na szyi, brodzie, „bruzdy marionetki”,
  • Nadpotliwość stóp i dłoni.
  • Nadwrażliwość na składniki preparatu (albuminy ludzkie),
  • Zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego (miastenia gravis, zespół Lamberta Eatona),
  • Ciąża oraz okres karmienia piersią,
  • Miejscowe infekcje skóry,
  • Stosowanie następujących leków lub okres do 1 tygodnia od ich odstawienia:
    • aminoglikozydy (streptomycyna, gentamycyna, amikacyna, kanamy-cyna itp.),
    • aminochinolony (chlorochina, hydroksychlorochina),
    • D-penicylamina (Cuprenil),
    • cyklosporyna,
    • tubokuraryna, pankuronium, galamina,
    • sukcynylocholina,
    • linkomycyna, tetracyklina, polimyksyn.
  • Unikać masażu w miejscach wstrzyknięć,
  • Do godziny po zabiegu ćwiczyć mięśnie mimiczne w miejscach wkłucia,
  • W ciągu 4 godz. po zabiegu nie pochylać głowy do dołu (np. przy zawiązywaniu butów czy też podczas snu).
  • Ból w momencie iniekcji,
  • Małe krwiaki, które mogą powstać w miejscu wstrzyknięcia, jeżeli igła natrafi na niewielkie naczynie,
  • Zbytnie obniżenie brwi lub zbyt duże uniesienie w przypadku leczenia zmarszczek czołowych,
  • Mały, przejściowy obrzęk z pojawieniem się delikatnego mrowienia w miejscu iniekcji,
  • Nadmierne zwiotczenie mięśni (opadanie powieki, opadanie kącika ust),
  • Ból głowy, ustępujący po zastosowaniu preparatu przeciwbólowego.